Din cauza crizei declanșate de COVID-19, un număr mare dintre restaurantele din țară își vor închide definitiv ușile. Internetul este deja aglomerat de anunțuri de afaceri care se vând, spații disponibile pentru închiriere și echipamente profesionale, la mâna a doua. Trăim o perioadă plină de incertitudine, considerată de mulți dramatică. Totuși, în ciuda perspectivei pesimiste, există atât profesioniști care nu și-au pierdut speranța și care consideră momentul un prilej bun de dezvoltare și creștere a portofoliilor, cât și pasionați de gastronomie, vinuri sau cafea, pregătiți să își lanseze primele proiecte în ospitalitate.

În calitate de consultant horeca, sunt implicat, în prezent, într-o serie de concepte noi și știu că un aspect important în crearea lor este identificarea spațiilor și a zonelor în care să fie amplasate. Personal, lucrez cu o listă vastă de criterii și aspecte pe care le prioritizez atunci când caut proprietatea ideală. Bineînțeles, multe dintre ele sunt subiective, depinzând de specificul localului, public etc., dar există și câteva elemente-cheie, care se aplică indiferent de profilul gastronomic și target. Despre acestea voi vorbi în rândurile de mai jos.

Vizibilitatea și accesibilitatea

Înainte de a demara campaniile de marketing și comunicare, trebuie să te asiguri că restaurantul tău poate fi găsit cu ușurință și că este vizibil publicului. În horeca, oaspeții walk-in, adică cei care intră din stradă în localul tău, fără o rezervare prealabilă, reprezintă o sursă de venit importantă, dar și un segment convertibil, loializabil, care îți poate genera recomandări. Pentru a le capta atenția, este recomandat ca restaurantul tău să fie amplasat într-o intersecție care beneficiază atât de trafic pietonal, cât și de acces auto. Mai mult, un criteriu căruia trebuie să îi acorzi atenție este ca spațiul în sine să poată fi văzut din trei unghiuri și să nu fie obstrucționat de copaci sau alte elemente stradale. În acest sens, îți recomand ca, dacă vizitezi o proprietate iarna, de exemplu, să iei în considerare cum va arăta primăvara / vara, atunci când natura capătă volum, totul înverzește și se dezvoltă. Dacă imaginea te mulțumește, iar brandul tău poate fi, în continuare, admirat din stradă, atunci e posibil să fi identificat spațiul potrivit.

Locurile de parcare

În mod ideal, un restaurant ar trebui să aibă propriile sale locuri de parcare, dar, dacă acest lucru nu este posibil, este indicat să existe opțiuni în zonă. O altă variantă este să închei un parteneriat cu un hotel, care să îți pună la dispoziție câteva spații, pentru oaspeți.

Tipicitatea zonei

Concurența nu este rea, mai ales atunci când vorbim de restaurante. Dacă vizitezi un spațiu, sfatul meu este să acorzi atenție cartierului și să iei în considerare ce alte afaceri mai sunt acolo și ce fel de consumatori ar putea atrage ele. O serie de localuri care sunt deja de interes pentru oaspeții pe care îi vizezi ar putea însemna că zona este una acceptată de către ei, aflată în proximitatea ariilor lor de interes și că, deci, este plauzibil că îți vor trece pragul.

Un alt lucru căruia trebuie să îi acorzi atenție este ce stabilitate au restaurantele din acel cartier. Dacă spațiul pe care îl analizezi a găzduit, în ultimul an, două-trei concepte diferite, atunci poate ar fi cazul să îți pui întrebări referitor la ce nu a mers. Bineînțeles, poate fi vorba despre o slabă gestionare a afacerii, dar există și variante în care relația cu proprietarul, vecinii, valoarea chiriei sau standardele clădirii ar trebui puse sub lupă.

Spațiul de terasă disponibil

Criza COVID-19 ne-a demonstrat cât de valoros este să beneficiezi de spații exterioare, pe care să îți poți amenaja o terasă cochetă și primitoare. Acesta a fost, de fapt, dintotdeauna un criteriu pentru operatorii horeca, dar preconizez că importanța sa a crescut și mai mult acum, când se vorbește despre continuarea restricțiilor sau un posibil nou val de infestări.

Relația dintre densitatea populației și sezonalitate

Atunci când analizezi potențialul unui spațiu comercial este important să faci o evaluare a zonei – câți oameni locuiesc în zonă, câți lucrează în proximitate, ce procent din aceștia ți-ar putea deveni clienți etc. Odată ce ai aceste cifre, este însă necesar să iei în considerare și sezonalitatea, un element care te va ajuta să previzionezi care sunt perioadele mai slabe de activitate. De exemplu, înaintea pandemiei, dacă alegeai să îți amplasezi localul într-o zonă de birouri, atunci trebuia să te pregătești pentru un trafic redus pe perioadele clasice, alocate concediilor – lunile decembrie – ianuarie, iulie – august, de exemplu. Acum însă, comportamentele sociale sunt încă dificil de anticipat, iar companiile au politici diferite privind prezența personalului la birou, așa că este indicat să faci o analiză atentă a traficului din zonă și chiar să discuți cu reprezentanții spațiilor de birouri.

Orientarea geografică

Un restaurant de succes este unul luminos, îmbietor, de aceea, un criteriu pe care trebuie să ți-l treci pe listă este orientarea geografică. Dacă localul este poziționat cu fața spre răsărit, el va beneficia de lumină naturală o perioadă mai mare din zi, ceea ce îl va face și mai primitor, și mai eficient, pentru că va implica un consum mai mic de electricitate.

Clădirea

De-a lungul timpului, am văzut atât de mulți operatori care se entuziasmează atât de mult referitor la un spațiu, încât nu mai acordă atenție clădirii, însă este extrem de important să funcționezi într-o proprietate curată, bine îngrijită, cu o structură bună, care nu îți va genera probleme legate de igrasie, scurgeri, inundații etc. și care se conformează legislației sanitare, în vigoare. Dacă ai orice formă de incertitudine, discută cu vecinii, cere-le să îți împărtășească din informațiile și părerile lor, iar, la final, când trebuie să iei hotărârea, cântărește toate aspectele.

Dimensiunea spațiului

În prezent, există foarte mulți operatori sau viitori proprietari, ce își doresc restaurante mici, care să folosească la maximum spațiul disponibil. Personal, sunt de acord cu acest principiu și îl aplic atunci când caut variante pentru clienții mei, dar încerc să îi ajut să aibă mereu în vedere că în horeca există o serie de aspecte prevăzute de legislație, pentru care operatorii trebuie să aloce spațiu fizic. Atât bucătăria, cât și sala de mese necesită un flux bine pus la punct, trebuie amplasate frigidere profesionale, toaletele și vestiarele pentru angajați sunt obligatorii etc. Toate acestea cresc necesarul de metri pătrați și pot ridica probleme de eficientizare a spațiului.

Material realizat, exclusiv pentru revista TrendsHRB, de către Dragoș Panait, consultant horeca. Cu peste 10 ani de experienţă în industria horeca, Dragoș Panait, care este implicat în mai multe afaceri din domeniu, cum ar fi restaurantul bucureștean Red Angus Steakhouse sau Class Hotel, a intrat și pe piaţa de consultanţă, prin lansarea Next Root Management Systems.